2000-luku
Kännykkätelineet ja –pussukat kuuluvat Aarikankin tuotevalikoimiin. Teknologiavillityksen vastapainona nuoripolvi hakeutuu perusarvojen pariin. Esinemaailmassa ilmiö näkyy retromuotoiluna, jossa uudet tuotteet perustavat menneisyydestä tuttuihin muotoihin ja arvoihin. Monet yritykset ottavat uustuotantoon vanhoja klassikkotuotteita. 50 vuotiaalla Aarikalla on kattava arkisto mistä ammentaa vaikka katse pidetäänkin tiukasti tulevaisuudessa.
Pauliina Aarikka perii Kaija Aarikalta taiteellisen johtajan roolin. Hänen johdollaan Aarikassa keskitytään suunnittelemaan vahvoja tuotekokonaisuuksia ja totuttua suurempia käyttötuotteita.
Aarikan tuotteiden kotimaisuusaste on niin korkea että yritys saa käyttää tuotteissaan Suomalaisen Työn Liiton myöntämää Avainlippu-alkuperämerkintää.
1990-2000 luku
Korumuodin keinahtelua.
1990-luvun ylenpalttisen koristautumisen jälkeen, muoti hylkää asusteet kokonaan. Aarikankin korumyynti lopahtaa hetkeksi tyystin kunnes asustebuumi nytkähtää taas käyntiin sellaisella voimalla että aika nimetään lopulta asusteiden vuosikymmeneksi. Korumyynti palaa Aarikallakin entiselleen. Luonnonmateriaaleja suosineen muodin lisäksi Aarikan puukorujen kysyntää vauhdittaa ihmisten luomua painottava arvomaailma.
Miestenkorubuumiin vastataan koneHELSINKI-vaatemallistosta tunnetun Kalle Kuuselan suunnittelemilla korumallistoilla. Myös Aarikan puurannekkeiset kellot ovat miesten mieleen. Pauliina Aarikka tuo hopeamallistoihin väriä Aida- ja Luna-koruillaan, joissa hopeaan yhdistetään emalia. Naisten äänioikeuden 100-vuotisjuhlan kunniaksi Pauliina suunnittelee Punaisesta viivasta inspiroituneen juhlakorun 2006.
Tuoteperheiden uudet kuviot.
Korujen sijasta Aarikan tuotannon painopiste on sisustustavarassa. Tuotevalikoima kasvaa totuttua suuremmilla käyttötuotteilla ja vahvoilla tuoteperheillä. Myös Kaijan suunnittelemien hopeaesineiden koko kasvaa, korujen lisäksi hopeasta syntyy selkeälinjaisia kynttiläjalkoja ja enkelihahmoja. Tuoteperheistä vahvimmaksi nousee Aarikan pässistä innoituksen saanut kokonaisuus, johon kuuluu puupalloilla leikittelevät Villava-sarja ja sitä tukeva Pässi-nimisellä pastelliliituprintillä koristeltu tuoteryhmä.
Suomen 90-vuotisjuhlan kunniaksi tekstiilisuunnittelija Elina Helenius piirtää Aarikalle Monumentti-printin. Helsingin patsaita hyödyntävällä kuviomaailmalla koristellut tuotteet ihastuttavat erityisesti kotipaikkarakkaita ja Helsingin matkailijoita. Muotoilija Eero Sairanen suunnittelee kokoelman moderneja suurempia sisustustuotteita ja Saija Malila aloittaa uransa Aarikalla suunnittelemalla keraamisen yrttiamppelin ja morttelin. Pauliina Aarikka vastaa kesäisten Koivisto- ja Satulintu-kokonaisuuksien kuviomaailmasta.
2000-luku
Nostalgista uustuotantoa.
Kuten muissa yrityksissä myös Aarikalla nostetaan uustuotantoon esineitä arkistojen kätköistä. Myyntiin pääsevät mm. Kaijan vuonna 1969 suunnittelema, muovikiekoista koottava Discus-tilanjakaja ja
samana vuonna suunniteltu Keisarinna-kynttiläjalka. Keisarinnasta tehdään nyt myös pöytävalaisin. Tuotantoon otetaan myös pelejä ja Kaijan 1970 luvulla suunnittelemia konttorituotteita.
Korupuolella tuotantoon uudestaan otettu vanha kunnon Suomi-helminauha ponkaisee myyntitilastojen kärkeen.
2000-luku
Pikkulahjat.
Aarikan puisista eläinfiguureista hitiksi nousee turistien rakastama Hirvonen, jonka ympärille syntyy myös kattaus- ja tekstiilituotteita. Aarikan meksikolaissyntyinen suunnittelija Jaime de Viscaya ideoi myös Hyvis- ja Pahis-hahmot, paremmuudesta kilpailevan enkelin ja pikkupirun. Myös ankkahahmoon perustunut Allu-sarja jatkaa voittokulkuaan.
Uudeksi tuoteryhmäksi Aarikalla nousevat leikkisät heijastimet, jotka perustuvat Aarikan tuttuihin puuhahmoihin. Vuosien varrella kestohitiksi muodostuneiden alumiinisten mobileiden valikoima
on edelleen laaja.
2000-luku
Aarikka valokeilassa.
Otava julkaisee Kaijan ja Aarikan historiaa valottavan, Salme Sauren kirjoittaman kirjan Aarikka, oman maan mansikka.
Vuosituhannen alussa ruotsalaiset pääsevät tutustumaan Aarikkaan Liisa Lipsasen omistamassa Mauritzbergin linnassa pidetyssä näyttelyssä.
Yrityksen 50-vuotisnäyttely järjestetään Stockmannin ylimmän kerroksen Argos-hallissa. Katutason Aarikka-näkyvyydestä huolehtii tavaratalon Aleksanterin- ja Keskuskadun välinen kulmaikkuna, jossa lapsetkin käväisevät pujottelemassa helminauhoja. Iivana Helsingin Paola Suhonen ja pariisilaistuneet vaatesuunnittelijat Anna Ruohonen ja Anu Leinonen suunnittelevat näyttelyyn omat mallistonsa.
Tilaa uutiskirjeemme
– ja tutustu tapahtumiin, tuotteisiin, tarinoihin ja tarjouksiin ensimmäisten joukossa.