tervetuloa museoon!

Kaikki alkoi pyöreästä muodosta. Ja eihän sellainen pysähdy.

koriste- ja käyttöesineitä

1990-luku

1990-luvun alun laman seurauksena Aarikassakin joudutaan tarkistamaan kurssia, sillä nousukauden huumassa toiminta on päässyt paisumaan liian suureksi. Omasta tuotannosta siirrytään alihankintaan ja kymmenen liikettä myydään franchising-yrityksiksi. Nopeasti toteutetun uuden strategian myötä liiketoiminta onnistutaan kääntämään voitolliseksi runsaassa vuodessa.

Työn iloa ja sielun paloa julkisesti lamasuomessa peräänkuuluttanut Kaija saa tunnustusta työstään monelta taholta. Hänelle myönnetään mm. Pro Finlandia -mitali sekä kauppaneuvoksen ja Somerniemen torineuvoksen arvonimet. Pauliina Aarikka ottaa yhä enemmän vastuuta suunnittelusta. Koko tuotanto on edelleen kotimaassa, kotityöntekijöitäkin on nelisenkymmentä. Väritykset mukaan lukien tuotannossa on 600 tuotetta.

Myymälöihin halutaan koko ajan uutta ja siksi mallistoja aletaan tehdä vuodessa neljän sijasta yhdeksän. Aarikassa uskotaan settiajatteluun ja omia tuoteperheitä suunnitellaan niin puutarhureille, saunojille kuin merikarhuillekin.

1990

Allu ihastuttaa.

1990-luvulla käyttöesineisiinkin halutaan värejä, hassuttelua ja huumoria. Aika vaatii nyt myös pienemmälle kukkarolle sopivia tuotteita. Kaijan puusta suunnittelemat pitkävartiset kaislat ja kukat sopivat ajanhenkeen. Pikkuruisesta Tikkutiaisestakin tulee hitti.

Hassuttelevaan ankkahahmoon perustunut Allu-sarja valloittaa oman ihailijakuntansa. Puufiguureiden lisäksi se seikkailee Aarikan tekstiili- ja kattaustuotteissa.

1990

Korujen paluu.

Puukorut tekevät 90-luvulla uuden tulemisen. Puukorut ovat arvossaan. Pauliina kertoo vuoden 1994 Me Naiset –lehdessä, että Milanon messuilla perinteiset strassikorujen tekijätkin olivat innoissaan puusta.

Suomalaisnaisetkin intoutuvat käyttämään näyttäviä koruja, suuret korvakorutkin käyvät hyvin kaupaksi. Muotia seurataan niin tiiviisti, että Aarikan korumallistot muuttuvat neljästi vuodessa.

Niinpä Aarikan korumyynti kasvaa vaikka lama kurittaa yleisesti vaatemarkkinoita. Korut muodostavat pian puolet Aarikan kokonaismyynnistä. Hopeakoruillakin on Aarikassa edelleen tärkeä rooli. Omien tuotteiden lisäksi Kaija suunnittelee kaste- ja rippiristit Suomen lähetysseuralle sekä Piispanristin Namibian kirkolle.

1990

Kansainvälistyminen jatkuu.

Liikevaihdosta 40 % tulee viennistä, minkä takaavat Aarikan 1600 jälleenmyyntipistettä maailmalla. Kesäisin turistit ovat tärkeä asiakasryhmä. Heitä varten joulutuotteet pidetään myymälöissä vuodenympäri. Joulutuotteiden osuus on viidennes koko yrityksen (30 milj.) liikevaihdosta. Aarikan koruja myydään Abu Dhabissa asti.

Ruotsi, joka on alusta pitäen ollut tärkeä vientimaa, otetaan haltuun avaamalla Aarikka-liikkeet Arlandan lentokentälle ja Tukholman keskustan uuteen Galleria-kauppakeskukseen. Saksa on vientimaista tärkein, mutta heti kakkosena on Japani. Tokion hienostokaupunginosassa, Ginzassa Aarikalla on yhteinen myymälä Annikki Karvisen kanssa.

Saksassa sinivalkoisuus nousee niin isoksi hitiksi, että jopa joulutuotteet valmistetaan heille sinisinä. Seuraavaksi saksalaiset haluavat kaiken punaisen

Museo

Historiaa vuosikymmenittäin.

Tilaa uutiskirjeemme

– ja tutustu tapahtumiin, tuotteisiin, tarinoihin ja tarjouksiin ensimmäisten joukossa.

Nopea toimitus

1-3 arkipäivää