Skip to main content
28.6.2016

Aarikka-brändi kirkastuu: Uudistus luo entistä vahvemmat edellytykset kansainvälistymiseen

Vuonna 1954 perustettu suomalainen perheyritys, Aarikka, uudistaa reippaasti brändiään strategiansa mukaisesti. Aarikka Oy on suunnitellut brändiuudistusta yhdessä asiakasymmärrystoimisto Kopla Helsinki Oy:n kanssa. Uudistus käsittää pääviestit, ilmeen, mainonnan, pakkaukset ja verkkokaupan. Aarikan ikoninen logo säilyy ennallaan.

Aarikka Oy haluaa jatkossa tuoda entistä enemmän esiin brändin ydintä: kotimaisuutta, luonnonmukaisuutta, puuvalmistamista ja skandinaavista muotoilua. Teoissa, ilmeessä, suunnittelussa ja pääviesteissä on lähtökohtana suomalainen luonto ja metsä.

Drops of Joy

”Viestinnässä haluamme korostaa luonnonmukaisuutta, ekologisuutta ja kestävyyttä, jotka ovat brändille ensisijaisen tärkeitä. Raaka-aineeksi valitaan vain laadultaan parasta puuta. Tuomme esille materiaalit ja puulajit, joista tuotteet on valmistettu ja kerromme materiaalien ominaisuuksista sekä eduista. Lisäksi haluamme kertoa Aarikka-laadusta ja siitä, miten se näkyy tuotteessa. Puuosistamme ei irtoa väriä, muoto on aidosti pyöreä, eikä osissa näy sorvaus- tai liimausjälkiä. Puukorujen osat värjätään käsin Vallilassa, Helsingissä, ja ne kootaan käsin kotityöntekijöillä. Koti-tuotteet kootaan sosiaalisen työllistämisen työpajoissa Suomessa.  Haluamme näin tukea syrjäytyneiden työllistämistä ja osallistamista yhteiskuntaan”, yhtiön toimitusjohtaja Anu Vauhkonen sanoo.

Aarikka brändiin on aina yhdistetty pyöreys ja ilo. Brändin uusi asiakaslupaus ja positio ”Drops of Joy”, kertoo Aarikan tuomista pienistä ilonpisaroista niin arkeen kuin juhlaankin. Yhtiön tuotteet kattavat korut ja kotituotteet. Kooltaan ne mahtuvat perustajan, Kaija Aarikan, ajattelun mukaisesti kenkä- tai ainakin saapaslaatikkoon.

Brändiuudistus näkyy jo

Aarikan uudistunut brändiajattelu on jo alkanut näkyä. Yhtiön Pohjoisesplanadin lippulaivamyymälää on uudistettu yhdessä muotoilija Noora Sallasmaan kanssa. Koivupölli-jakkarat myymälän ulkopuolella kertovat Aarikka-brändin juurista: puusta materiaalina sekä luonnonmukaisuudesta. Ikkunoiden esillepano on nyt uuden brändi-ilmeen mukainen. Puiset valotasot tuovat Aarikka-tuotteet ja brändin paremmin näkyviin. Myymäläsisustuksessa ja ikkunasomistuksessa on tuotu näyttävämmin esille uusi raikas brändi-ilme sekä skandinaavinen design. Myymälä viestii myös suomalaisesta käsityötaidosta.

Aarikan uuden ilmeen luomisessa keskeinen rooli on valokuvilla, joiden ytimessä on selkeälinjaisuus, harmonia ja ilo. Valokuvayhteistyötä Aarikka tekee tiimin Katri Kapanen – Anna Pirkola kanssa.

Digipalvelut uudistuvat kansainvälisyys edellä

Kesäkuun 28. avattiin uusittu Aarikka verkkopalvelu suomeksi, jota on työstetty yhteistyössä Kopla Helsinki Oy:n ja Motley Agency Oy:n kanssa. Verkkokauppa on suunniteltu kansainväliset markkinat huomioiden, kotimaisia asiakkaita unohtamatta. Kieliversiot sekä B-to-B-verkkokauppa valmistuvat myöhemmin kesällä. Verkkokauppa on tehty Shopify-alustalle, joka on mahdollista luovuttaa kieliversiota varten esimerkiksi yhteistyökumppanille Aasiaan hallinnoitavaksi. Olennaista projektissa on ollut prosessien yksinkertaistaminen ja yhteensopivuus ERP-järjestelmämme kanssa.

Seuraavaksi uudistuvat tuotepakkaukset, joihin tuodaan samaa brändiviestintää ja ilmettä näkyviin. Pakkausuudistuksella halutaan myös parantaa tuotteen näkyvyyttä myymälöissä, joissa tuotteen pitää myydä itse itsensä hyllystä. Myös muuta myymälänäkyvyyttä parannetaan. Aarikka haluaa tuoda jatkossakin vastuullista iloa, väriä ja luonnonmukaisuutta asiakkailleen!

Lisätietoja: Anu Vauhkonen puh. +35840 765 2484

Tägätty: Brändi, Uutiset